Bel-ons-0756415454

                  Wij helpen u graag:  

075 - 641 54 54

Cilinder & Kop

Cilinder en motorblok scooters

"De meest voorkomende oorzaak van een warm- of vastloper is een gebrek aan olie. 4-takt motor gebruiken van fabriek uit minimaal tot geen olie, toch is het zeer aangeraden regelmatig uw olie te controleren!"

075 641 54 54

N.o.t.k

Motorblok

Krukas & delen

Zuigers & delen

Een cilinder bestaat uit een aan één zijde afgesloten cilindervormige huls, tweetaktcilinders hebben twee of meer openingen, voor onder andere spoelpoorten en de inlaat. Voor viertakt geldt het volgende: aan de afgesloten zijde wordtbrandstof ingespoten. Bij een benzinemotor wordt die door middel van een ontstekingssysteem periodiek tot ontbranding gebracht.  

Tweetakt en viertakt motorblokken zijn beiden zuigermotoren. Het verschil tussen de twee zit voornamelijk in de manier waarop het brandstof- en luchtmengesel de cilinder in gaat en de uitlaatgassen de cilinder verlaten.


  • Bij 2-takt gaat dit via de spoelpoorten.

  • Bij 4-takt gaat dit via de kleppen

Het is een klein verschil, maar zorgt er wel voor dat een 2-takt en een 4-takt totaal verschillen in hun voor- en nadelen.

De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door een nokkenas welke of direct (bij een bovenliggende nokkenas)de kleppen indrukt of indirect (bij een onderliggende nokkenas) de kleppen indrukt via stoterstangen. De aandrijving van een bovenliggende nokkenas geschiedt via een ketting, riem of tandwielen vanuit de krukas. De zuiger drijft via de drijfstang de krukas aan welke de op en neer gaande beweging omzet in een draaiende beweging.  

Wanneer de zuiger naar beneden is, gaat de inlaatklep open en wordt de lucht aangezogen door de carburateur die de benzinedamp vermengd. Als de zuiger beneden is dan sluit de inlaatklep en gaat de zuiger naar boven. Wanneer de zuiger bijna boven is, ontsteekt de bougie het mengsel en word vervolgens met hoge kracht naar beneden geduwd.

Wanneer de zuiger beneden is, opent de uitlaatklep vervolgens gaat de zuiger weer omhoog en worden de verbrande gassen door de zuiger via de uitlaatklep naar buiten geduwd.

Vervolgens gaat de zuiger weer naar boven en sluit de uitlaatklep en opent de inlaatklep zodra de zuiger naar beneden gaat. Dit proces word vervolgens continue herhaald.  

Cilinder
Zuiger set
gallery/motorblok-qualitymotors.nl_zaandam_onderdelen_scooter_onderhoud_garage_scootergarage
Krukas scooter

Wilt u nog meer weten over de werking van het motorblok kijk dan op:

 www.Scooterland.nl

Cilinder(&kop) Richtprijs:

Blok revisie Richtprijs:

€500

Vraag: Terwijl ik met mijn scooter rijd valt de scooter afentoe terug in snelheid of uit! Maar hij start meestal wel weer hierna! Wat is er aan de hand moet ik mijn accu vervangen?

Antwoord: Nee dit ligt in ieder geval niet aan uw accu. Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor dit gebeurt, echter is de meest voorkomende oorzaak een tekort aan olie of te lang wachten het uitvoeren van uw servicebeurten. De kans is groot dat uw scooter een zogeheten "Warmloper" of ook wel genoemd een "vastloper" heeft gehad. Om dit op te lossen kan alleen de cilinder vervangen worden. U kunt wel doorrijden maar het is onvermijdelijk dat de scooter op een bepaald moment begeeft. Uw olie verbruik zal hierna ook aanzienlijk toenemen.

€200

Veelgestelde vragen